Blog, Reizen

Roadtrip door de Balkan

Reizen… dat is toch echt wel één van mijn passies. Je heerlijk onderdompelen in vreemde werelden, alle tijd nemen om nieuwe plekjes uitgebreid te verkennen en lekker smikkelen bij lokale eettentjes. Klinkt goed hè?

Het was een langgekoesterde wens van mij om nog eens een roadtrip te maken. Drie weken vrij plannen, een basisroute uitstippelen, tentje achterin de auto gooien en gaan! Zien waar de weg je brengt. Deze nazomer hebben mijn vriendin en ik geroadtript door de Balkan en dat was GEWELDIG.

De route

• Lipnomeer Tsjechië

Route Balkan roadtrip 2016

Berchtesgaden, Duitsland

Onze eerste stop was Zuid Duitsland, Berchtesgaden. Eigenlijk voornamelijk uit praktisch oogpunt, omdat we het te ver vonden om in 1 keer door te knallen naar Kroatië… We hebben er geslapen in hotel Schwabenwirt (prima, niks mis mee) en zijn de volgende dag nog even een berg opgetuft voor een mooi uitzicht 🙂 Vervolgens via allerlei smalle weggetjes (het leken wel fietspaden!) door de Alpen Oostenrijk in gereden.

De alpen, Oostenrijk

Plitvicemeren, Kroatië

Op naar de Plitvicemeren in Kroatië! Door vrijwel iedereen afgeraden vanwege enorme drukte. Omdat we nogal eigenwijs zijn en Inge dolgraag naar de Plitvicemeren wilde, zijn we er gewoon naartoe gegaan. We stonden op camping Korana, tien minuten rijden van het nationale park. Een ideale uitvalsbasis om de meren te bezoeken!  We zijn ’s ochtends om 7.30 uur richting Plitvicka Jezera (zo staat het op de bordjes) vertrokken en hadden het park de eerste 3 uur praktisch voor onszelf! Hoera voor het naseizoen en het vroege opstaan (niet gedacht dat ik dat laatste ooit zou zeggen ;)). De wandeling die we gekozen hebben leidde ons zo’n 8 kilometer langs prachtige blauwe meren en sprookjesachtige watervallen. We hadden dit niet willen missen! Vanaf een uur of elf werd het drukker (zie foto), maar ook op dit tijdstip hoefden we niet in polonaise over de paadjes te lopen…

Šibenik, Kroatië

Na de Plitvicemeren wilden we oorspronkelijk richting Bosnië, maar daar was de weersvoorspelling niet erg goed. Daarom hebben we eerst een tussenstop in Šibenik gemaakt. We zijn op beach resort Solaris terechtgekomen. Niet meteen ons soort camping (massaal, veel te doen voor veel geld) maar wel heerlijk aan het strand. Hier hebben we lekker een dagje gerelaxed met de pootjes in het water en een boek in de hand. De volgende dag zijn we naar Krka nationaal park gegaan. Wederom een prachtige wandelroute door bosrijk gebied langs tal van watervalletjes. Bij één van de watervallen mag je het water in om even lekker af te koelen! Je mag helaas niet helemaal tot aan de waterval zelf zwemmen maar dat mocht de pret niet drukken 😉

Krka nationaal park, Kroatië

De rest van de dag hebben we door de smalle straten van de stad gestruind. Šibenik is een prima plek om een biertje te drinken en wat te eten.

Sibenik, Kroatië

Mostar, Bosnië Herzegovina

De weersvoorspelling zag er intussen beter uit, dus op naar Mostar! We lazen dat parkeren in het centrum relatief veel geld kost, dus zijn op zoek gegaan naar een hotelletje met parkeerplaats. Deze hebben we gevonden: bed & breakfast Lejla, dichtbij Stari Most. Stari Most (oude brug) is de eyecatcher van de stad. Check hier de geschiedenis van deze brug.

Elk jaar in september wordt een wedstrijdje ‘van de brug springen’ georganiseerd door Redbull. De grootste durfals springen van de brug af, hups de uiterst blauwe Neretva rivier in. Helaas pindakaas voor ons was deze wedstrijd een week later.

Mostar bestaat uit smalle, Middeleeuws aandoende straatjes met talloze souvenirswinkeltjes. En leuke restaurantjes rondom het water! Onder andere in de wijk rondom Spanish square (Spanski Trg), op ongeveer een kwartier lopen vanaf het oude centrum, vind je sporen van de oorlog. Tussen de bewoonde huizen en restaurants vind je er kapotgeschoten leegstand. Het is aangrijpend om te zien. Veel van de panden zijn bespoten met (soms erg mooie) graffiti.

Stari Most in Mostar, Bosnië-Herzegovina

Vlakbij Mostar ligt Blagaj, waar zich karstbron Vrelo Bune bevindt. Een magische plek! Aan het water vind je ook ‘Dervish House’, een soort Islamitisch gebedshuis. Je mag binnen rondkijken, mits je een hoofddoek omdoet en met een lange rok eventuele blote benen bedekt. Deze doeken en rokken kun je gratis lenen bij de ingang van het huis.

Blagaj, Bosnië-Herzegovina

Dubrovnik, Kroatië

Vanuit Bosnië zijn we weer Kroatië in gereden, ditmaal naar de provincie Dalmatië in het zuiden des lands. We stonden op camping Pod Maslinom in Orasac, vlakbij het alom bekende Dubrovnik. Zeer geliefd en aangeraden door de één, afgeraden door de ander vanwege de drukte.

Nadat we voor een paar euro met de lijnbus vanaf Orasac in Dubrovnik arriveerden, hadden we al snel door dat we niet de enige toeristen in de ommuurde stad waren. Wát een mierennest! Het leek wel alsof we op een prachtige zaterdag midden in de zomervakantie in een populair pretpark liepen. Bij de stadspoort stonden dranghekken om de mensen (rijendik) in- en- uit de stad te leiden. We hebben geprobeerd het massale Game of Thrones- toerisme wat te ontwijken door in de smalle straatjes boven aan de mooie, lange trappen te lopen. Na 1,5 uur waren we er zo klaar mee dat we de bus terug pakten om lekker wat te eten bij de pizzeria op het strand, een paar honderd meter vanaf de camping (stijl!) naar beneden. Daar genoten we van een adembenemende zonsondergang, de romantiek! 🙂

Uitzicht bij het eten onderaan camping Pod Maslinom in Orasac, Kroatië

De baai van Kotor, Montenegro

Autocamp Verige in Lepetane, Montenegro

Op naar Montenegro! Het land waar de meeste mensen niet echt een beeld bij hebben. Wat in mij oppopte bij het horen van de naam, voordat ik er geweest was? Songfestival! En verder eigenlijk niet zoveel. Maar jeetje….. wát een geweldig mooi land. Dat daar nog geen massa’s Nederlandse toeristen rondlopen, daar snap ik niks van!

We stonden op een iniminicamping onder de druivenranken: Autocamp Verige. Met uitzicht op een prachtige baai en een vriendelijke (niet Engels sprekende) eigenaresse waar we zelfgestookte slibovic mee dronken 😉

Kotor, Montenegro

Vanaf Lepetane zijn we naar nationaal park Lovćen gereden, een prachtige route de bergen in. Op het eindpunt heb je een adembenemend uitzicht. Echt een ‘on top of the world’ gevoel! Als je bovenaan de trappen gekomen bent moet je zeker even de paar euro betalen om in het museumkerkje te kijken. Niet dat het museum boeiend is, maar dit is de enige manier om aan de andere kant van het gebouw te komen, waar het uitzicht het aller-aller-allermooist is…

We zijn twee avonden Kotor in gegaan. Wat een heerlijk plaatsje! Overal gezellige, smalle straatjes met sfeerverlichting. De stad is gehuld in warm (kaars)licht, heel erg sfeervol. Je vindt er veel gezellige pleintjes met terrassen en kroegen. We hebben er heerlijk rondgestruind en gegeten.

In de haven liggen enorme cruiseschepen. Erg indrukwekkend om te zien, die drijvende flats tussen de bergen die de kustlijn sieren.

Nationaal park Lovćen, Montenegro

Nationaal park Durmitor, Montenegro

Camping Kod Boce in Zabljak, Montenegro

Vanaf autocamp Verige zijn we doorgereden naar camping Kod Boce in Žabljak, aan de rand van nationaal park Durmitor. Wederom een prachtige route waar je eigenlijk elke paar minuten wel een plek tegenkomt waar je graag zou willen stoppen voor een foto 🙂 Op een gegeven moment moet je besluiten dit niet overal te doen, want dan kom je nooit op de plaats van bestemming!

Camping Kod Boce bood ons de aanblik van in plastic gepakte tentjes en een aantal houten hutjes. Het is ’s nachts koud en vochtig in de bergen. We konden voor 5 euro pp extra in een hutje slapen in plaats van ons tentje opzetten. Dit hebben we dan ook gedaan 🙂 Lekker in een echt bed en geen zorgen over lekkages in de tent omdat ik weer eens met mijn lange stelten tegen het buitendoek aan kom!

Snel onze spullen geïnstalleerd en Durmitor ingereden. Wow, wat een prachtig gebied…adembenemend! Ik heb nog nooit zo’n landschap gezien. Soms waan je je in teletubbieland, met ronde groene heuvels en dan weer in een ruig rotslandschap. We hebben eerst gewoon rondgereden zonder doel en zijn hier en daar gestopt om een eindje te wandelen.

Durmitor, Montenegro

Vervolgens hebben we het begin van de wandelroute naar de Tarakloof  opgezocht. Deze bestaat uit een smal wandelpaadje vol stenen. Je klautert naar boven voor een geweldig uitzicht over de diepste canyon van Europa. We waren helemaal met z’n tweeën, geen mens te bekennen!

Tara canyon in Durmitor, Montenegro

De volgende dag zijn we al op tijd naar Crno jezero (the Black Lake) gereden.  Sjonge, zóveel verscheidenheid aan landschappen in één nationaal park. Bij dit meer waan je je door het ruige langschap en de naaldbomen in Scandinavië!

Crno jezero in Durmitor, Montenegro

Tara bridge, Montenegro

We hadden achteraf gezien wel veel meer tijd willen hebben in Durmitor. Je hebt er zoveel te zien en te doen! Zo is er ‘Bobotov Kuk’, de hoogste bergtop in dit gebied. Dit schijnt een toffe, nogal avontuurlijke hike langs hele diepe afgronden te zijn. Helaas hadden we daar geen tijd meer voor.  Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook raften over de Tara rivier. Je wordt met een busje ergens naartoe gebracht en raft door de canyon de rivier af. Ook geen tijd. We so sad 🙁 Opzich hadden we niks gepland, maar het probleem was dat we toch ook weer op tijd terug naar NL moesten omdat we nou eenmaal niet onbeperkt vakantie hebben. Vanuit Montenegro is de reis veel te lang om in 1x te doen (vinden wij), dus we moesten ons toch echt vast enigszins in de richting van NL gaan begeven.

Dus: op naar Servië! De route leidt ons over de Tara bridge, een mooie brug over de Tara rivier. Leuk om ook nog even ‘mee te pakken’ 🙂

Belgrado, Servië

De afstand die we moesten afleggen van Durmitor naar Belgrado was opzich niet heel groot, maar het probleem is dat het grootste gedeelte van Servië geen snelwegen heeft. De route leidde ons  voornamelijk over 60 wegen, waar je niet eens 60 kunt rijden vanwege het slechte wegdek. Eenmaal in Belgrado aangekomen (na een lange, hele lange zit) wilden we een privékamer boeken in een hostel. Toen we het beoogde hostel hadden gevonden in de wir war van eenrichtingswegen, bleek deze volgeboekt. Daarnaast kon je er niet parkeren, wat lastig is als je een auto bij je hebt. Nadat we ons in een hotel mét parkeerplaats geïnstalleerd hebben, willen we daar in de buurt wat eten om vervolgens vroeg in ons nest te kruipen. Helaas bleken alle restaurants op zondagavond gesloten te zijn en moesten we het doen met de koude restjes van een besloten buffet dat eerder in ons hotel plaatsvond.

Sava kathedraal in Belgrado, Servië

De volgende dag gingen we vol goede moed op pad. Al met al hebben we een heleboel pech gehad in Belgrado. Een hele globale opsomming:

• Ruzie met de tramchauffeuse
  • In een bus naar het strand stappen die overal komt behalve bij het strand
  • Van hot naar her gestuurd worden voor geld en een ticket voor het openbaar vervoer
  • Een uur wachten op het eerste biertje
  • ’s Nachts in het hotel komen en een vreemde man aantreffen op de kamer
  • ’s Nachts op straat staan omdat onze geboekte kamer vergeven is aan een ander
  • Een paaltje op de parkeerplaats dat niet opzij wil of meegeeft met als gevolg een dikke deuk in de auto

Onze indruk van Belgrado: het strand aan de rivier is wel heel chill (ada lake) en de stad is (behalve op zondagavond) erg levendig. Verder vinden we er niet zoveel van.

Boedapest, Hongarije

Fietsen gehuurd in Boedapest, Hongarije

We zijn helemaal klaar met Belgrado en zijn blij dat we naar Boedapest gaan. Daar hebben we op camping ‘Zugligeti Niche’ aan de rand van de stad gekampeerd. We stonden er voor € 9,- per persoon per nacht inclusief uitgebreid ontbijt, welkomstdrankje, boekje over Boedapest, een kaart van de stad, electriciteit en als klap op de vuurpijl kregen we een fles Hongaarse wijn mee naar huis. Dat het uit kan?! 🙂 Het is verder een hele simpele camping, dus als je niet veel te wensen hebt een prima uitvalsbasis om de stad te verkennen. Er is een bushalte tegenover de camping, de bus doet er een minuut of 20 over. Een enkeltje kost € 3,- voor 2 personen. De taxi terug (buiten de busuren) kost ongeveer € 10,-.

Boedapest vonden we een hele toffe stad! Het is mooi en je vindt er overal gezellige eettentjes en barren. We hebben fietsen gehuurd bij Bike Base en hebben lekker genoten van de zon en een dikke regenbui.

Parlementsgebouw aan de oever van de Donau in Boedapest, Hongarije

Lipnomeer, Tsjechië

Camping Frymburk aan het Lipnomeer, Tsjechië

Het Lipnomeer was onze laatste stop alvorens huiswaarts te keren. Eigenlijk een puur praktische keuze: op een mooie afstand tussen Boedapest en ons stekkie in Nederland. We stonden op camping Frymburk, waar ze Nederlands spreken. Een rustige, schone camping aan de oever van het Lipnomeer. We hadden een mooie plek met veel ruimte om lekker te voetballen 😉 Behalve rodelen (= tof) hebben we deze laatste dag niet veel uitgevoerd.

De hele reis heeft een onuitwisbare indruk op ons gemaakt. Ik zou het iedereen aanraden om zo’n roadtrip te maken, en al helemaal door de Balkan!

We hebben 4.700 kilometer afgelegd. We hebben redelijk wat uren doorgebracht in de auto, maar omdat we veel stopten op mooie plekken was dit goed te doen! Wel raden we aan iets meer tijd te nemen voor deze route, of wat plekken over te slaan. Op die manier kun je wat langer genieten in bijv. Montenegro.

Praktische informatie

Hieronder wat praktische info voor als je zelf wilt gaan roadtrippen!

Vignetten

Onderzoek van tevoren voor welke landen je vignetten nodig hebt of let er in ieder geval goed op bij grensovergangen. In een ANWB winkel is ons verteld dat we alleen een vignet nodig zouden hebben voor Oostenrijk, maar uiteindelijk bleken we ook voor Slovenië en Hongarije een vignet nodig te hebben. In Tsjechië zijn we geen auto- of snelwegen op gegaan, anders hadden we ook dáár een vignet nodig gehad! Bijna overal zijn de vignetten vlak voor de grens of in het betreffende land bij de grote tankstations verkrijgbaar.

Valuta & wisselkoers

Wij hebben in Nederland een lijstje opgesteld met daarin de valuta van de landen waar we doorheen wilden reizen en bijbehorende wisselkoers. Da’s wel handig wanneer je net in een nieuw land gearriveerd bent en een supermarktje induikt op zoek naar iets te eten en te drinken… 😉

Kosten

Wij hebben bijna 3 weken geroadtript (19 nachten) en zijn om precies te zijn € 1.069,- per persoon kwijt. Inclusief brandstof, regelmatig uit eten, af en toe een hotel i.p.v. een camping en souveniertjes. We hadden ‘ongeveer € 1.000,-‘ ingeschat, best netjes aight?!